- Reklama -euro

Datalink přináší vyšší bezpečnost i méně zpoždění letadel

Datalink již mohou využívat i letadla pohybující se ve slovenském vzdušném prostoru.

O tom co tento systém přináší pilotům, letovým dispečerům a cestujícím, ale io tom, zda se Slovensko definitivně vyhnulo sankcím ze strany Evropské komise, mluvíme s ředitelem státního podniku Letové provozní služby Slovenské republiky Martinem Kabátem.

Co to Datalink vlastně je?
Je to pokročilý systém datového spojení v letecké dopravě, který slouží k zasílání textových informací mezi letadlem a řídícím letového provozu. Datalink doplňuje tradiční hlasovou komunikaci mezi pilotní kabinou a středisky řízení letového provozu.

To znamená, že Datalink nahrazuje dosavadní hlasovou komunikaci mezi pilotem a řídící věží?
Ne, to určitě ne. Jak jsem řekl, jde o doplňkovou komunikační možnost, která dokáže ulehčit řídící letového provozu protože některé informace již nemusí posádkám hlásit verbálně ale je takříkajíc odkliknou jako textovou zprávu v systému a piloti si ji přečtou v letadle na svých monitorech.

Jaké informace si prostřednictvím Datalinku pilot a dispečer komunikují?
V Datalinku jsou standardně výchozí textové zprávy, takže není možné si psát libovolně cokoli. V praxi se nejčastěji prostřednictvím Datalinku komunikují změny radiokomunikačních frekvencí, například když letadlo opouští náš vzdušný prostor, mění letovou hladinu, uskutečňuje změnu směru nebo změnu rychlosti.

Je používání Datalinku pro posádky letadel a pro dispečery na zemi povinné?
Opět řeknu, že ne. Rozhodnutí kdy použijí Datalink a kdy ne, je na pilotech a dispečerech. Oni nejlépe dokáží vyhodnotit konkrétní situaci. Asi 70 procent letadel pohybujících se ve slovenském vzdušném prostoru je technicky vybaveno k tomu, aby dokázali komunikovat prostřednictvím Datalinku, ostatní ne. Reálně se přes Datalink připojuje asi polovina ze všech letadel.

Shrneme-li to tedy jaké jsou hlavní výhody Datalinku?
V první řadě zvyšuje bezpečnost a to je v letectví nejdůležitější kategorie. Řídicím letového provozu na zemi zvyšuje komunikační kapacitu a snižuje možnou chybovost při hlasové komunikaci. U pilotů také snižuje chybovost a zvyšuje srozumitelnost hlášení. No a pro cestující potenciálně přináší méně zpoždění letadel. Takže má benefity pro každého.

Slovensko se zpožďovalo se zavedením Datalinku a Evropská komise vůči Slovenské republice zahájila řízení za nedodržení pravidel EU. Hrozila nám dokonce vysoká pokuta. Je jeho zavedením tato hrozba zažehnána?
Tím, že jsme Datalink v plné míře zavedli, tak Slovensko pokutu platit nebude. Rozhodující řešení se připravila v roce 2020. Následně jsme přešli do dynamické, striktně řízené realizace všech kroků potřebných k tomu, abychom doběhli zameškané. Nakonec jsme to stihli, jak se říká v hodině dvanácté a já i touto cestou děkuji všem kolegům a spolupracovníkům za jejich profesionální nasazení na tomto komplexním a náročném projektu.


Tip redakce: Baví Vás zajímavé čtení? Aktuality, zajímavosti a mnoho dalšího naleznete na webu primainspirace v kategorii nezařazené.


Subscribe

spot_imgspot_img

More like this
Related

Velkoplošný tisk: co je to a jak funguje?

Velkoplošný tisk je tisková technika, která se široce používá...

Co jsou kanabinoidy a jak fungují?

Kanabinoidy představují látky, o kterých se stále častěji hovoří...

Prostředí pro manažerské bootcampy by mělo být inspirující

Manažerské bootcampy jsou intenzivní a soustředěné tréninkové programy, které...

Paletizační vidle: Revoluční inovace ve světě manipulace s nákladem

Paletizační vidle jsou klíčovým prvkem v logistice a skladování,...